HR MARKETING A NÁBOROVÁ INZERCE

Značka zaměstnavatele stojí dnes na atraktivní náborové inzerci – aneb jak kreativně a efektivně dělat úspěšný HR marketing.
Klub personalistů Moravy a Slezska, z. s.  ukazuje nové možnosti práce na tvorbě image značky na svých setkáních. Stereotypy v náborové inzerci versus stále náročnější a náročnější situace na současném trhu práce, kdy je o skutečně dobré lidi nouze – o tom bylo přátelské setkání personalistů. Personalista musí náboru věnovat stále více času a přesto se někdy hledání odpovídajících lidí stává prakticky nemožné – některé obory jakoby vymírají a jindy zase uchazeči o práci mají nerealistické požadavky či nereagují na pracovní nabídky. Co s tím? Určitě se všichni shodneme, že základním komunikačním kanálem personalisty je v dnešní době portál Jobs.cz a Práce.cz, což je to samé – je zde stále větší poptávka po dobrých lidech a velké firmy zde mají velký reklamní prostor pro své inzertní aktivity. Cena inzerce není nejlevnější a uchazeč vidí tisíce naprosto podobných sdělení – tedy je unaven nudou a nebo odpovídá na pozice, které nejsou vlastně pro něho a nebo na danou pozici se hlásí až příliš mnoho lidí… Chudák personalista nestíhá a tak rozešle přes IT systém jen neosobní větičku typu: „Nebyl jste vybrán do výběrového řízení, protože nesplňujete požadavky na pozici…“ Uchazeč ztrácí zájem o firmu navždy, tahle věta je takové „Sbohem“. Ruku na srdce – kolik času, energie a zdrojů, peněz věnujete tvorbě skutečně nápadité a geniální náborové inzerce? Reklamu na produkt a služby chápe firma jako důležitou a nezbytnou, ale personální inzerce si nezaslouží odpovídající vynaložení prostředků? Realita je taková, že většina náborové inzerce na Jobs.cz připomíná žánr tragédie – primárně proto, že inzerci vytváří personální oddělení a to není pro tuto práci kompetentní. Ano, personalista není překvapivě reklamní textař ani grafik ani kreativní ředitel a musí si na tyto práce najmout specialisty! Už slyším ty hlasy: „Najměte šikovného studenta – on to vše vymyslí a bude to ještě šířit na sociálních sítích…“ je to něco jako Ferda Mravenec, ten student – jen ho nikdo nikdy neviděl, je mimořádně levný, přes své nezkušenosti je profesionál a hravě zvládne víc než 5 zkušených expertů…?! Zapomeňte na žánr sci-fi, pohádky v marketingu neexistují – chce to najít zkušené lidi a ideálně externí komunikační či PR agenturu, která vnese svěží vítr do plachet HR marketingu ve firmě. Interně se kreativita často semele na šedý průměr. Odbornost šetří čas a peníze – laický přístup znamená zbytečné „člověkohodiny“ navíc a trapný výsledek, který cílovou skupinu nezaujme. Personalista má, předpokládejme, dost své náročné práce a tedy nemá čas řešit primárně vytváření image na svou značku zaměstnavatele a vymýšlet kreativní koncepty, texty, fotografovat, tvořit grafický design, hlídat jednotnou komunikační linku, vymýšlet storytelling… Na co se zapomíná – mladá generace miluje video formát a bude ho ráda a ochotně sdílet na sociálních sítích a především na Facebook. Hlavně si nesmíte video marketingem uříznout ostudu a tak ho raději přenechte zkušeným audiovisuálním mágům… potřebujete především dobrý scénář dle komunikační strategie své značky, tedy dobrého scénáristu a dobrý příběh a režiséra, kameramana a produkci. Prostě žijeme ve světě likes a sdílení na sociálních sítích, ať už se to někomu líbí nebo ne. Náš uchazeč o práci je každý den bombardován tisícem reklamních sdělení, pardon dle vědců se jedná v průměru o 5 tisíc reklamních sdělení – tedy schopnost zaujmout a oslovit znamená investovat do výrazné kreativity, nuda neosloví a sdělení zapadne… Nebojte se, všechno jde, když se chce – víme ze své osobní zkušenosti, že každá změna bolí, ale nakonec po čase přinese kýžené ovoce – investujte včas do kreativní náborové inzerce, kterou zaujmete uchazeče o zaměstnání na první pohled a vytvoříte svou osobitou značku! Vít Baloušek.